۱۰ قابلیت و کاربرد دستیار صوتی هوشمند

دستیارهای صوتی دستیارهای دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. با اتصال به سایر سیستم های هوشمند می توانند آن را با دستورات صوتی کنترل کنند. در حال حاضر مهمترین دستگاه های صوتی هوشمند آمازون الکسا، اپل سیری، دستیار صوتی گوگل یا مایکروسافت کورتانا هستند. اینها ابزارهای نرم افزاری متصل به وب هستند که به دستورات گوش می دهند، آنها را تفسیر می کنند و به سرعت اجرا می کنند. این دستیارهای هوشمند می‌توانند به سؤالات پاسخ دهند، برنامه‌ها را هدایت کنند، چراغ‌ها را روشن کنند، غذا سفارش دهند و گوشی گمشده‌ای را پیدا کنند. دستیارهای صوتی هوشمند در حال حاضر بر روی گوشی های هوشمند نصب شده اند، اما سیستم عامل های خاصی نیز وجود دارد.

دستیار صوتی هوشمند

انواع اپلیکیشن دستیار صوتی هوشمند

1- پخش کننده موسیقی هوشمند

دستیارهای صوتی فعال می توانند دی جی های شخصی با دسترسی فوری به هر موسیقی که می خواهید بشنوید باشند. اسپیکرهای هوشمند مانند گوگل هوم، دستیار صوتی الکسای آمازون و سیری اپل همگی موسیقی پخش می کنند. کلمه wake play را بگویید و نام آهنگی را که می خواهید بشنوید بگویید. اگر «دستیار» نمی‌تواند آهنگی را پیدا کند، آن را به حساب‌های Pandora، Spotify یا Tidal خود متصل کنید و در عرض چند ثانیه همه آن را برای شما پیدا می‌کند.

2- خرید هوشمند

با دستیار صوتی هوشمند، برای نوشتن لیست خرید نیازی به قلم و کاغذ نیست. فقط بگویید «الکسا، شیر را به لیست خرید اضافه کنید». هنگامی که به فروشگاه می روید، کافی است به اپلیکیشن الکسا نگاه کنید و بر اساس لیستی که به آن داده اید، خرید کنید. بهتر از همه، اگر الکسا به حساب آمازون شما متصل باشد، می تواند از طریق دستورات صوتی برای شما خرید کند.

3- خانه هوشمند

اگر چراغ‌های هوشمند، سوکت‌های هوشمند یا سایر دستگاه‌های خانه هوشمند در خانه یا محل کار خود و همچنین یک دستیار صوتی دارید، می‌توانید تمام قسمت‌های هوشمند خانه را کنترل و نظارت کنید: با گفتن یک فرمان صوتی خاص، دستیار صوتی خود را برای چند کار برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، بگویید “الکسا، من می روم بخوابم” و الکسا چراغ ها را خاموش می کند، دمای اتاق شما را افزایش می دهد، تلویزیون را خاموش می کند و فقط چراغ های ضروری را روشن می کند. به جای روشن کردن سیستم کامپیوتری، دسترسی به درایو و یافتن و پرینت یک فایل خاص، به دستیار صوتی هوشمند کورتانا می گویید: “سلام کورتانا، لطفا از چاپگر HP بخواهید که تقویم این ماه را برای من چاپ کند.” همچنین با نصب قفل دیجیتال از ورود سارقان در امان می مانید و رفت و آمد ها را نظارت می کنید.

دستیار صوتی خانه هوشمند

4- آشپزخانه هوشمند

آیا می خواهید زمان خاصی را در خانه برای آشپزخانه اختصاص دهید؟ دستیار صوتی می تواند زمان پخت مورد نظر را تنظیم کرده و به عنوان یک تایمر عمل کند. پس از تهیه مواد می توانید از دستیار بخواهید تا زمانی که زمان تعیین شده تمام شد با شما تماس بگیرد. دستیار صوتی نیز نقش مهمی در جلوگیری از دعوای کودکان دارد. به عنوان مثال، زمانی که اسباب‌بازی‌ها کمیاب هستند و تقاضا زیاد است، به الکسا بگویید «5 دقیقه برای شهاب و 5 دقیقه برای ونوس تنظیم کنید تا هر دو بتوانند از اسباب‌بازی‌ها استفاده کنند».

5- سرگرم کننده بچه ها

بچه ها می توانند خود را به ده ها روش با دستیار صوتی سرگرم کنند. برخی از کمک‌کنندگان به کودکان کمک می‌کنند تا بهتر آموزش ببینند و یاد بگیرند. حتی کودکان 2 ساله می توانند یاد بگیرند که “Hey Google” یا “Alexa” را بگویند و به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهند. دستیار صوتی فعال می تواند بازی هایی مانند 20 سوال، کاغذ سنگ یا داستان های ماجراجویی را انجام دهد. گوگل، آمازون و دستیار صوتی سیری اپل می توانند داستان هایی را برای شما تعریف کنند. با کمک این دستیاران حتی می توانید به فرزندان خود کمک کنید تا زبان جدیدی یاد بگیرند و هر روز پیشرفت کنند. بچه‌ها حتی می‌توانند از «دستیار» بخواهند جمله‌ای را به زبان‌های مختلف ترجمه کند.

6- زندگی با مهارت های آنها آسان خواهد شد

دستیارهای صوتی مانند کورتانا، آمازون و گوگل مانند گوشی‌های هوشمند چند برنامه‌ای «مهارت‌هایی» دارند. دانستن مهارت‌های آن‌ها، دانستن نحوه راه‌اندازی و استفاده از آن‌ها مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای استفاده از اثربخشی و مهارت‌های آن‌ها انجام دهید.

رایج ترین و مهم ترین مهارت هایی که اکثر دستیارهای صوتی دارند به شرح زیر است:

  • رستوران ها و منوهای غذا را پیدا کنید، غذا سفارش دهید و بخرید
  • تاکسی های آنلاین مانند Uber و Lyft را پیدا کنید
  • پیدا کردن فیلم و پخش فیلم
  • هزینه های تخمینی

7- رانندگی ایمن

از هر چهار تصادف رانندگی در ایالات متحده، یک مورد به دلیل استفاده نادرست از تلفن همراه هنگام رانندگی است. با عملکردهای دستیار صوتی می توانید دنیای خود را به مکانی امن تر تبدیل کنید. سیری، دستیار صوتی گوگل و کورتانا می توانند دستورالعمل های لازم را انجام دهند و تماس ها و پیام های دریافتی را بدون نگه داشتن گوشی ارسال کنند. گوشی خود را روی داشبورد قرار دهید و بدون هیچ فشاری بگویید “Hey Siri, Where’s the nearest pompe gas?” یا «ای گوگل، مرا تا اصفهان راهنمایی کن» یا «کورتانا به زهرا پیامک بده». دستیار صوتی می پرسد “جزئیات پیام چیست؟” با دیالوگ صوتی شما پیام را دیکته می کنید. پس از تکمیل پیام، دستیار پیام را برای شما می خواند و می پرسد “پیام ارسال شود یا نه؟” همین برنامه دستیار صوتی هوشمند در تماس و ارسال ایمیل به همان اندازه خوب عمل می کند. این بدان معناست که شما می توانید هر کاری را که می خواهید در هر زمانی انجام دهید، حتی در حین رانندگی، تنها با چند فرمان صوتی.

رانندگی ایمن با دستیار صوتی

8- گوشی های گم شده خود را پیدا کنید

مواقعی وجود دارد که تلفن خود را در جایی، در خانه یا بیرون گم می کنید. می توانید آن را در الکسا، کورتانا، سیری و دستیار گوگل بیابید. این برنامه دستیار صوتی روی تبلت ها و رایانه ها نیز کار می کند. اگر دستیار صوتی آمازون روشن باشد، ممکن است تلفن شما زنگ بخورد. جالبتر اینکه دستیارهای سیری، کورتانا و گوگل هوم می توانند صداها را حتی زمانی که گوشی خاموش است پخش کنند.

9- آنها اخبار، وضعیت آب و هوا و ترافیک را برای شما بررسی می کنند

چرا وقتی دستیار صوتی هوشمند دارید باید تلویزیون را روشن کنید یا به سایت خبری و هواشناسی بروید؟ برخی از دستیارهای صوتی مانند Google Voice Assistant به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که تمام نکات برجسته مورد نیاز مانند اخبار، وضعیت ترافیک و آب و هوا را از هر نقطه‌ای در جهان به شما ارائه دهند. به من بگو چه خبر از این کمک کننده. یا “چه خبر است؟” یا به من خبر بده دستیار صوتی گوگل امروز به سوالاتی مانند، آیا به چتر نیاز دارم پاسخ می دهد؟ اگر به شهر خاصی رانندگی می کنم به کرم ضد آفتاب نیاز دارم؟ و .. نیز پاسخ می دهد

10- آنها شما را سرگرم می کنند

سازندگان هر چهار بهترین دستیار صوتی سعی کردند سرگرمی و طنز را به دستیارهای صوتی خود اضافه کنند. در پاسخ به برخی از درخواست‌های قبلی برای کمک، آنها دستورالعمل‌های سرگرم‌کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند تا حس سرگرمی و هیجان را به کاربران القا کنند.