نحوه کار با قفل دیجیتال در موقعیت های اضطراری

امنیت همیشه برای بشریت یک اولویت بوده است. از این رو یکی از محصولاتی که با پیشرفت تکنولوژی، مدل های جدید و مدرن به بازار عرضه شده است، انواع قفل درب های ورودی می باشد. امروزه این پیشرفت ها منجر به ظهور مدل قفل جدیدی شده است که هم از نظر قابلیت های فنی و هم از نظر راحتی و امنیت، پیشتاز بازار انواع قفل ها محسوب می شود. نام این محصول یک قفل دیجیتال می باشد که مجهز به مکانیزم های بسیار زیادی می باشد که همگی بر اساس قابلیت باز و بسته شدن بدون استفاده از کلید می باشد. اگرچه سیستم های ورودی کلیدی می توانند تردد در ساختمان ها را آسان تر از همیشه کنند. اما این مکانیسم گاهی اوقات می تواند مشکلات خاصی را ایجاد کند. در این مقاله ابتدا توضیح خواهیم داد که سیستم ورود بدون کلید چیست و این سیستم چند مدل دارد و دوم اینکه نحوه کار با قفل دیجیتال در موقعیت های اضطراری چگونه است.

قفل دیجیتال در مواقع ضروری

روش های ورود بدون کلید چگونه کار می کنند

قفل های دیجیتال با مکانیزم دسترسی بدون کلید به کاربران مجاز اجازه می دهد بدون استفاده از کلید فلزی قفل در را باز کنند. این سیستم ها معمولا یک وسیله الکترونیکی هستند که وظیفه کنترل دسترسی به ساختمان را بر عهده دارند. با این مدل قفل ها کاربر به جای کلید فلزی مکانیکی با روش اعتباری خود در را باز می کند. البته این بدان معنا نیست که قفل های دیجیتال کلید ندارند. در عوض، کلید این الگوی قفل شبیه کلیدهای قفل های معمولی نیست. بسته به مدل قفل، می تواند کارت، پین کد یا حتی اثر انگشت باشد، کلیدی که کاربر برای باز کردن درب به آن نیاز دارد. اکثر قفل های دیجیتال سنتی با یک مکانیزم الکترونیکی یا مغناطیسی به یک کارت خوان یا سنسور متصل می شوند. هنگام نصب این قفل ها، هر کاربر باید یک کارت کلید مانند را در نزدیکی سنسور یا کارت خوان نگه دارد تا هویت خود را شناسایی کرده و مجوز ورود دریافت کند. بنابراین شما فقط باید اقتدار خود را به سیستم ثابت کنید.

سیستم کنترل دسترسی پس از مطالعه اطلاعات موجود در کارت و تایید صحت آن، هویت کاربر را تایید کرده و سپس مکانیزم باز کردن قفل درب را فعال می کند. البته این روش روش کار یک قفل دیجیتال معمولی است که نیاز به ابزار پیچیده ای ندارد. برخی از این محصولات نیاز به احراز هویت با استفاده از اسکنر اثر انگشت یا وارد کردن کد پین به جای کارت دارند. رویه این مدل با قفل جدید کمی متفاوت است.

انواع قفل دیجیتال

با توجه به نیاز همیشگی به ارتقای امنیت در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری، امروزه قفل های دیجیتالی بسیار متنوعی در بازار موجود است که مکانیسم های آنها با یکدیگر متفاوت است. متداول ترین روش های کنترل دسترسی که این قفل ها بر روی آنها طراحی می شوند عبارتند از:

قفل کارتی: رایج ترین نوع سیستم ورود بدون کلید، قفل های کارتی هستند که به جای کلید فلزی از کارت مخصوص برای احراز هویت کاربران استفاده می کنند.

قفل های مجهز به مکانیزم برچسب خوانی: این مدل قفل نیز همانند قفل های کارتی فاقد کلید فلزی بوده و در عوض از برچسبی به شکل جا کلیدی برای شناسایی افراد مجاز استفاده می کند.

قفل با صفحه کلید: روی بدنه این قفل ها یک صفحه کلید مکانیکی یا دیجیتال قرار دارد که محل انتخاب شماره پین ​​قفل است. با وارد کردن این کد کاربر می تواند مراحل تایید را تکمیل کند.

قفل بیومتریک: قفل بیومتریک قفلی است که با استفاده از اسکن اثر انگشت، تشخیص چهره و اسکن عنبیه، کاربر مجاز را از یک کاربر غیرمجاز شناسایی می کند. از نظر کنترل دسترسی و امنیت، قفل های بیومتریک به طور کلی بهتر از سایر مدل های قفل دیجیتال هستند.

قفل های ورودی بدون کلید: این قفل ها با شناسایی کاربر مجاز با استفاده از ترکیبی از عوامل، دسترسی به ساختمان را فراهم می کنند. برای مثال، بسته به مدل قفل، علاوه بر وارد کردن پین برای باز کردن درب، ممکن است کاربر هنگام اسکن قفل، نیاز به قرار دادن اثر انگشت نیز داشته باشد. در واقع این قفل ها تنها در صورتی باز می شوند که کاربر از تمام ترکیب های از پیش تعریف شده برای آنها استفاده کند.

قفل دیجیتال

نحوه باز کردن قفل دیجیتال در مواقع اضطراری

همانطور که می دانید؛ قفل های دیجیتال با باتری کار می کنند. بنابراین، قطع سیستم از این منبع رایج ترین مشکلی است که می تواند دسترسی شما را به داخل ساختمان محدود کند. بنابراین به طور کلی توصیه می شود نسبت به هشداری که قفل هنگام اتمام عمر باتری منتشر می کند بی تفاوت نباشید و قبل از اینکه در چنین شرایطی قرار بگیرید، باتری قدیمی دستگاه را با باتری جدید تعویض کنید. اما اگر به دلایلی سهل انگاری کردید و خود را پشت درب ساختمان دیدید; مهندسان این محصول راهکار دیگری را نیز برای شما در نظر گرفته اند. اکثر قفل های دیجیتال، حتی مدل های بسیار هوشمند; مجهز به کلید فلزی است که کاربر می تواند با استفاده از آن درب ساختمان را باز کند.

بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه از انجام کارهای پیش پا افتاده اما مهم غافل می شوید. هنگام خرید کلید دیجیتال، حتما محصولی را انتخاب کنید که از کلید معمولی استفاده می کند. اگرچه این قابلیت را دارد، حتی اگر عمر باتری به طور کامل تمام شود. می توانید از قفل مانند یک قفل معمولی روی در استفاده کنید. در را باز کن. با پایان عمر باتری، برخی از مدل ها امکان اتصال به شبکه Wi-Fi را دارند. قطع کردن قفل از مودم یا قطع برق نیز می تواند یک امر اضطراری در نظر گرفته شود جالب است بدانید که قفل هوشمند وای فای قفلی نیست که کاملاً به اینترنت وابسته باشد. در عوض، فقط برخی از ویژگی های این محصول به شبکه وای فای نیاز دارد و سایر عملکردها مشابه قفل های دیجیتال معمولی است.