خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت و کم توان جسمی

برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن خطرناک مانند مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت یا هر اختلال حرکتی دیگر، انجام کارهای روزانه می تواند واقعاً دشوار باشد. این وضعیت برای افرادی که ناتوان هستند یا قادر به راه رفتن یا حرکت نیستند، جدی تر و ناراحت کننده تر است. اما به لطف اینترنت اشیا و خانه های هوشمند، معلولیت دیگر نمی تواند مانع از انجام کارهای روزمره افراد دارای معلولیت در خانه شود. در واقع یک خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت می تواند به نوعی همه معلولیت ها را دور بزند و کمک شایانی به حفظ استقلال این افراد کند. این مقاله را بخوانید تا ببینید خانه های هوشمند چگونه به افراد دارای معلولیت کمک می کنند.

خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت

خانه یک فضای بسیار شخصی و مهم است. همه ما به نوعی احساس خوبی داریم اگر بتوانیم همه کارهای خانه را انجام دهیم. اما زمانی که نمی توانیم با کارهای خانه کنار بیاییم یا انجام کارهای معمول خانه برایمان مشکل باشد، معمولاً احساس درماندگی می کنیم و فکر می کنیم که استقلال خود را از دست داده ایم. قبل از شروع خانه هوشمند، اکثر افراد دارای معلولیت چنین اتفاقات و احساساتی را تجربه کرده اند. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. اینترنت اشیا به افراد دارای معلولیت این فرصت را می دهد تا ایده ناتوانی را از ذهن خود دور کنند و دوباره کنترل همه چیز در خانه را در دست بگیرند.

خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت و کم توان جسمی

خانه هوشمند چیست؟

آیا تا به حال در مورد اینترنت اشیا شنیده اید؟ این مفهوم به اشیا و وسایلی مانند اتومبیل، ساعت، لوازم خانگی و غیره اطلاق می شود که دارای فناوری های ارتباطی و اتصال هستند. این دستگاه ها اغلب به عنوان دستگاه های هوشمند شناخته می شوند. امروزه بسیاری از لوازم خانگی رایج مانند چراغ ها، کلیدها و قفل درها هوشمند شده اند و حتی زمانی که در خانه نیستید با رایانه، لپ تاپ، تبلت، به راحتی قابل کنترل هستند.

اگرچه هر یک از این دستگاه‌ها معمولاً شامل نرم‌افزار اختصاصی خود هستند، اما اگر می‌خواهید چندین دستگاه هوشمند را با هم کنترل کنید، می‌توانید سیستمی داشته باشید که همه این دستگاه‌های هوشمند را همزمان در یک مرکز جمع‌آوری کند و در نهایت پس از اتصال تمامی دستگاه های هوشمند به سیستم اصلی، می توانید یک میکروفون هوشمند به دستگاه هوشمند خود اضافه کنید. این میکروفون یک دستیار صوتی است که با دریافت دستورات صوتی شما به راحتی می تواند تمامی دستگاه های هوشمند خانه را کنترل کند. به این ترتیب اگر ناتوانی جسمی دارید و نمی توانید درست راه بروید؛ با کمک این دستیار صوتی می توانید به تنهایی در خانه با دستورات صوتی کار کنید.

خانه های هوشمند چگونه کمک می کنند؟

به لطف فناوری های جدید، اکنون می توان بسیاری از لوازم خانگی را هوشمند ساخت. تاکنون موارد زیر به خانه هوشمند اضافه شده است:

  • کنترل دما
  • چراغ ها
  • پریز
  • کلید
  • سنسور دود
  • قفل دیجیتال
  • زنگ در
  • جاروبرقی ربات
  • درب های گاراژ
  • سنسور گاز مونوکسید کربن
  • سنسورهای حرکت
  • دوربین های امنیتی
  • تلویزیون

اکنون می توان تمامی عملکردهای این دستگاه ها را از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند کنترل کرد و نیازی به بلند شدن، راه رفتن و روشن و خاموش کردن این دستگاه ها نیست. بنابراین، معلولان می توانند به عنوان مثال هر زمان که بخواهند پرده های خود را بکشند، چراغ ها را روشن کنند، دما را بالا ببرند و در را در چند ثانیه ببندند. برای انجام همه این کارها نیازی به بلند شدن و راه رفتن یا داشتن پاهای قوی ندارید. همه اینها فقط با یک کلمه یا حرکت انگشت قابل اجرا هستند. خانه هوشمند یک موهبت برای افراد دارای معلولیت و ناتوانی های حرکتی است. چون دیگر به خانواده و اطرافیان خود وابسته نیستند، یعنی استقلال محض.

خانه هوشمند برای افراد نا توان

خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت چگونه کار می کند؟

اگر ناتوانی جسمی یا یکی از اعضای خانواده معلول دارید برای داشتن خانه هوشمند ابتدا باید گوشی هوشمند داشته باشید!

به سمت ساخت خانه های هوشمند برای معلولان

برخی از دستگاه‌های شما را می‌توان به راحتی به تلفن هوشمندتان متصل کرد، مانند بلندگوهای موجود شما که با بلوتوث یا Wi-Fi کار می‌کنند. اسپیکر را در گوشه ای قرار می دهید و آن را روی گوشی هوشمند خود کنترل می کنید. می توانید موسیقی پخش کنید، صدا را کم و زیاد کنید و … در ساخت خانه های هوشمند برای معلولان نیز همین کار را می کنیم. ما تمام دستگاه های هوشمند را به گوشی شما متصل می کنیم تا بتوانید آن را با گوشی خود کنترل کنید. برای این کار، دستگاه های شما باید هوشمند باشند. هر کدام از این دستگاه ها دارای یک اپلیکیشن اختصاصی هستند که به راحتی به گوشی های اندروید و iOS متصل می شوند.

وسایل خانه هوشمند چگونه توسط افراد معلول کنترل می شوند؟

بیایید با لامپ های هوشمند کم مصرف شروع کنیم. در اینجا تنها با یک نوع دستگاه هوشمند، «لامپ» سروکار داریم. در ساده ترین حالت معمولاً با یک برنامه ساده می توانیم همه لامپ ها را کنترل کنیم. در پیشرفته ترین سیستم ها مانند Philips Hue، هر لامپ به یک دستگاه (پل) متصل می شود و در نهایت به گوشی هوشمند شما متصل می شود. این به افزایش قابلیت اطمینان و سهولت استفاده کمک می کند. به طور مشابه، ترموستات‌های هوشمندی مانند ترموستات‌های Nest و Ecobee می‌توانند به حسگرهای مختلف در اطراف خانه متصل شوند و به افراد ناتوان کنترل بیشتری بر دما می‌دهند.

در نهایت، در مقیاس بزرگ‌تر، اگر قصد دارید از دستگاه‌های هوشمند بی‌شماری در داخل و اطراف خانه‌تان استفاده کنید و همه آن‌ها را از طریق یک تلفن کنترل کنید، به هابی مانند Samsung SmartThings نیاز خواهید داشت. (هاب ها می توانند با محصولات مختلف تولید کنندگان مختلف ارتباط برقرار کنند، که می تواند مفید باشد و نیاز به پیمایش در برنامه های مختلف را از بین ببرد.)

ساختمان هوشمند برای افراد معلول

اسپیکرهای هوشمند دوستان خوبی برای افراد دارای معلولیت هستند

بلندگوهای هوشمند مانند Amazon Echo، Google Home و Apple HomePod دارای میکروفون های داخلی هستند که امکان کنترل فرمان صوتی را فراهم می کند. این دستیارهای صوتی اغلب به بخشی جدایی ناپذیر از هر خانه هوشمند تبدیل شده اند.
تمام دستیارهای صوتی هوشمند با شنیدن نام خود (مثلاً الکسا، گوگل و …) و گوش دادن به دستورات افراد دارای معلولیت فعال می شوند. همه این خانه های هوشمند برای افراد دارای معلولیت در مناطق مختلف خانه قابل دسترسی است.

نتیجه گیری

در حالی که شکی نیست که خانه های هوشمند مزایای زیادی برای بسیاری از افراد دارای معلولیت ارائه می دهند، اما دیدن خراب شدن و غیرقابل دسترس شدن دستگاه های هوشمند می تواند ترسناک باشد. بنابراین می توان به تدریج خانه ای هوشمند ساخت تا از خود به عنوان یک فرد معلول یا عزیز معلول حمایت کند تا آرام آرام با شرایط جدید سازگار شود.

با هوشمند کردن هر یک از موارد زیر شروع به ساخت خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت کنید. شما می توانید فرآیند هوشمندسازی را با ترموستات، سوئیچ، کم مصرف و لامپ های هوشمند شروع کنید. نصب آنها در اکثر خانه ها نسبتا آسان است. این دستگاه ها به صورت روزانه مفید هستند و می توانند مقرون به صرفه باشند.

نرده های پرده گرچه اهمیت کمتری دارند اما برای معلولان بسیار مفید هستند. به طور مشابه، درهای هوشمند اغلب با دوربین های داخلی ساخته می شوند، بنابراین افراد دارای معلولیت می توانند ببینند چه کسی پشت در است و سپس تصمیم بگیرند که در را باز کنند یا خیر. حتی می توانید با باز کردن در از راه دور به کسی اجازه ورود بدهید. در نهایت، کنترل صوتی ارائه شده توسط یک بلندگوی هوشمند می تواند در مواقع اضطراری مفید باشد.