آیا لامپ هوشمند وقتی خاموش است برق مصرف میکند؟

لامپ های هوشمند برای خانه ها به خصوص خانه های هوشمند بسیار مناسب هستند و در مقایسه با لامپ های سنتی می توانند در هزینه ها صرفه جویی کنند. اما یک سوال مهم در مورد مصرف این لامپ ها وجود دارد. بسیاری از مردم می خواهند بدانند که یک لامپ هوشمند در حالت آماده به کار، یعنی زمانی که روشن نیست، چقدر انرژی مصرف می کند. آیا این لامپ ها از برق آماده به کار استفاده می کنند یا خیر؟

لامپ های ال ای دی به طور کلی می توانند وسیله ای عالی برای صرفه جویی در انرژی باشند زیرا در مقایسه با انواع دیگر لامپ ها به برق زیادی نیاز ندارند. چراغ‌های هوشمند بهتر از لامپ‌های ال‌ای‌دی هستد، زیرا زمانی که در خانه نیستید یا فراموش می‌کنید چراغ را خاموش کنید، هوشمندانه خاموش می‌شوند.

اما چراغ های هوشمند از نظر فنی همیشه روشن هستند، حتی زمانی که خاموش هستند. این به این دلیل است که آنها باید به وای فای خانه شما متصل بمانند. به این ترتیب، زمانی که تصمیم گرفتید چراغ ها را از راه دور روشن کنید، آنها آماده خواهند بود. بنابراین لامپ های هوشمند حتی در صورت خاموش بودن نیز از انرژی و برق استفاده می کنند.

لامپ هوشمند

چرا نباید نگران مصرف برق این لامپ ها در حالت استندبای باشید؟

می دانیم که این لامپ ها حتی در صورت خاموش بودن هم برق مصرف می کنند، اما مصرف برق بسیار کم و ناچیز است. برای روشن شدن و اثبات این ادعا، آزمایشی را بر روی سه مدل محبوب لامپ هوشمند انجام دادیم و مصرف انرژی و هزینه برق هر مدل را در مدت یک ماه محاسبه کردیم. سه لامپ که بررسی کردیم عبارتند از:

  • مدل لامپ هوشمند فیلیپس (Hue White)
  • لامپ مدل UV (Wi-Fi Lumos)
  • یک لامپ Kocontrol (GoControl Z-Wave)

تجزیه و تحلیل استفاده از لامپ هیو وایت فیلیپس

میزان مصرف این لامپ ها بین 0 تا 0.30 وات در ساعت متغیر است و میانگین مصرف را 0.15 وات فرض می کنیم. زیاد اذیت نمیشیم با این حسابی که زدیم معلوم میشه که برای اینکه لامپ 1 کیلووات ساعت در حالت استند بای کار کنه باید 6600 ساعت یا معادل 9 ماه کار کنه. هزینه هر کیلو وات ساعت بسته به محل زندگی شما متفاوت است. اما به طور متوسط ​​در ایران هر کیلووات ساعت حدود 500 تومان است. یعنی این لامپ فقط 9 ماه در حالت استندبای 500 تومان برق مصرف می کند که ماهیانه حدود 56 تومان می شود.

مطالب مرتبط: خرید انواع قفل دیجیتال روک برای خانه های هوشمند

هزینه استفاده از لامپ هوشمند

ارزیابی استفاده از لامپ UV Lums

لامپ Eufy Lumos مستقیماً از Wi-Fi استفاده می کند. قیمت این لامپ 0.5 وات می باشد. طبق این محاسبه، 2000 ساعت (حدود 3 ماه) طول می کشد تا این چراغ هوشمند 1 کیلو وات برق مصرف کند. یعنی در 3 ماه فقط 500 تومان در حالت استندبای و 167 تومان در ماه خرج می شود.

تجزیه و تحلیل مصرف انرژی در حالت آماده به کار با استفاده از لامپ کنترل مشترک

نتایج تجزیه و تحلیل لامپ GoControl که از Z-Wave به جای Zigbee استفاده می کند شگفت آور است. این لامپ بین 0.6 تا 4.6 وات مصرف می کند. این لامپ هوشمند پس از حدود 72 ساعت حدود 0.12 کیلووات ساعت انرژی مصرف می کند (البته میانگین مصرف که 1.66 وات است). با این محاسبه حدود 600 ساعت معادل 3.7 هفته این لامپ هوشمند 1 کیلووات ساعت مصرف می کند. یعنی در این مدت تقریباً 4 هفته ای لامپ استندبای 500 تومان بیشتر از دو لامپ دیگر است. با این حال، بهتر از چراغ های معمولی است. این موضوع اهمیت انتخاب و خرید لامپ هوشمند را بیان می کند.

آیا لامپ هوشمند وقتی خاموش است برق مصرف میکند؟

هزینه استفاده از لامپ هوشمند

در روشنایی کامل (شدت نور بالا)، لامپ Philips Hue White از 9.3 وات ساعت با شدت نور 840 لومن استفاده می کند. در مورد لامپ هوشمند GoControl 8.5 با 750 لومن، 8.5 وات استفاده می کند، در حالی که لامپ Eufy Lumos 800 لومن از 7.7 وات استفاده می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، فرض کنید لامپ هوشمند خود را هر روز حدود 8 ساعت روشن می کنیم. برای لامپ هوشمند Philips Hue White، این بدان معناست که شما حدود 0.35 دلار در ماه برای حالت روشن لامپ و یک پنی برای حالت آماده به کار پرداخت خواهید کرد. بنابراین حالت استندبای تنها 2.86 درصد از هزینه ماهانه این لامپ را به خود اختصاص می دهد.

برای لامپ هوشمند GoControl Z-Wave، هزینه ماهانه 0.43 دلار در ماه است که تنها 0.12 دلار برای حالت آماده به کار یا حدود 27.9٪ از کل هزینه ماهانه آماده به کار است. با یک لامپ هوشمند وای فای معمولی مانند Eufy Lumos، 11.43 درصد از هزینه استفاده 11.43 درصد Hue ماه را در نظر می گیرید (حتی اگر کمی انرژی بیشتری در پایه مصرف کنید). البته در نظر داشته باشید که محاسبات این مقاله فقط برای یک لامپ هوشمند بوده و اگر چند لامپ هوشمند دارید باید آن را در تعداد لامپ ضرب کنید.