سیستم خانه هوشمند

سیستم خانه هوشمند چیست؟

ساختمان یا خانه ای که توانایی کنترل و نظارت بر نشتی الکتریکی و مکانیکی خود را داشته باشد، ساختمان و سیستم خانه هوشمند نامیده می شود. چرا هوشمندسازی ساختمان در خانه های امروزی ارائه می شود؟ به عبارت دیگر آیا همه خواسته ها و نیازهای شما در یک ساختمان معمولی برآورده می شود؟

هرکسی که می خواهد خانه مسکونی یا ساختمان تجاری بسازد با کار و مشکلات زیادی روبرو می شود ، چه فنی و چه مالی. به ویژه در سال های اخیر، موضوعاتی مانند مدیریت انرژی، فناوری اطلاعات، بازسازی خانه های قدیمی با فناوری های جدید و … عوامل زیادی در انتخاب نوع و مدل محصولات مصرفی ساختمان ها دخیل بوده است که در زیر به اختصار به برخی از آنها اشاره می شود.

خانه هوشمند

بهره وری هزینه خانه هوشمند

نه تنها هزینه ساخت ساختمان بلکه هزینه های جاری نگهداری و تعمیر ساختمان نیز عامل مهمی در سرمایه گذاری در مسکن است. به عنوان مثال ، هرچه فناوری مورد استفاده در صنعت ساختمان انعطاف پذیرتر باشد و به تغییرات صنعت ساختمان و نوآوری های تکنولوژیکی پاسخ دهد، ارزش بیشتری برای صاحبان پروژه به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر به دلیل کمبود منابع انرژی در جهان ، نیاز به مدیریت و کنترل ساختمان به نحوی که انرژی کمتری مصرف کند در ساختمان ها مشهود است و این امر با ارائه راه حل هایی برای سیستم خانه هوشمند امکان پذیر است.

ایمن سازی ساختمان

اگر می خواهیم ساختمان ایمن باشد، باید بتواند در مواقع اضطراری در صورت لزوم، بدون توجه به حضور یا عدم حضور ساکنان، واکنش مناسبی نشان دهد. سیستم های الکتریکی سنتی، به دلیل محدودیت های فیزیکی مانند حجم کابل های عبور شده از دیوارها، نه تنها راه حل مناسبی برای داشتن یک سیستم اتوماسیون و کنترل ساختمان نیست، بلکه به دلیل هزینه و زمان هرگونه تغییر در استفاده پس از نصب کامل ، سیستم های برقی خانه از امنیت و ایمنی کم تری برخوردار خواهند بود. با ابزار های هوشمند سازی امنیت منزل خود را چندین برابر خواهید کرد چرا که دیگر ورود سارقین ناممکن می شود.

سیستم خانه هوشمند

انعطاف پذیری سیستم خانه هوشمند

انعطاف پذیری و به صرفه بودن وسایل و سیستم های نصب شده در ساختمان های تجاری یک عامل کلیدی است. سیستم های مدیریت سیستم خانه هوشمند پاسخ مناسبی به این نیاز می دهد. تصور کنید که در اتاق کنفرانس، با فشار یک دکمه می توانید مجموعه ای از عملکردهای متفاوت و مجزا را فعال کرده و انجام دهید تا فضای اتاق برای سمینار آماده شود.

چراغ ها را خاموش کنید یا آنها را کم نور کنید. پروژکتور میکروفون را روشن کرده و در نهایت به دمای مطلوب اتاق برسید. همه اینها با فشردن یک دکمه امکان پذیر است.

با قفل دیجیتال نیز می توانید منزل خود ایمن کنید و دیگر نگران ورود سارقین نیاشید.

تفاوت خانه هوشمند و BMS چیست؟

BMS مخفف Building Management System است و یک سیستم مدیریت ساختمان یکپارچه است که کلیه تجهیزات و امکانات را کنترل و نظارت می کند.

خانه هوشمند بخشی یا زیر مجموعه ای از سیستم BMS را مدیریت می کند. به عنوان مثال ، این بدان معناست که آنها فقط می توانند سیستم های روشنایی، سرمایش و گرمایش را کنترل کنند و ساختمان ممکن است کاملاً خودکار نباشد. لازم به ذکر است که در خانه هوشمند مصرف کننده می تواند تجهیزات را کنترل و مدیریت کند و اتاق کنترل جداگانه ای وجود ندارد، در حالی که در BMS تجهیزات در اتاق کنترل ساختمان توسط اپراتور کنترل می شود.

روش های هوشمندسازی آپارتمان

بستر ارتباطی مورد نیاز برای دریافت اطلاعات از حسگرها و ارسال فرمان از کنترلرها به اپراتورها در دو دسته روش های ساخت ساختمان هوشمند بی سیم و سیمی ارائه می شود.

پروتکل های بی سیم خانه هوشمند

در روش هایی که دستگاه ها و تجهیزات بی سیم را به هم متصل می کند ، از پروتکل هایی مانند ENocean  Zway ، Zigbee و … استفاده می شود.

پروتکل های سیمی خانه هوشمند

در روش هایی که ارتباط بین حسگرها ، کنترل کننده ها و محرک ها از طریق کابل برقرار می شود، از پروتکل هایی مانند BACnet ، M-bus ، KNX ، Modbus به عنوان پروتکل های سیمی هوشمند استفاده می شود.

سیستم هوشمند

نحوه سیم کشی برق سیستم خانه هوشمند

در مدار و سیم کشی سیستم های برقی خانه های هوشمند ، همه سیم ها به جای انتقال به سوئیچ ها ، وارد برد توزیع هوشمند می شوند و به ماژول های مربوطه واقع در مسیر قطعات متصل می شوند.

در واقع در روش سیم کشی برق خانه هوشمند، همه مصرف کنندگان توسط ماژول های هوشمند واقع در تابلو هوشمند کنترل می شوند و نیازی به نصب سوئیچ برای هر مصرف کننده نیست. همچنین لازم به ذکر است که در سیم کشی خانه های هوشمند، سیم کشی پریزها و روشنایی به طور جداگانه انجام می شود.

سوالات متداول درباره هوشمندسازی ساختمان

آیا سیستم خانه هوشمند بر روی خانه های قدیمی هم قابل اجرا هستند؟

بله در نسل دوم سیستم های اتوماسیون ساختمان های بی سیم یا خانه های هوشمند ، همه اجزای خانه یا محل کار شما را صرف نظر از سال و سیستم برق آنها را با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون هرگونه تغییر یا تخریب هوشمندانه آن را انجام می دهند. بنابراین ، می توان تمام ساختمانهای قدیمی را هوشمندتر کرد.

چرا باید خانه خود را هوشمندسازی نماییم؟

یک ساختمان هوشمند از طریق اتوماسیون کارهای زیادی را برای کاربران خود انجام می دهد. ساختمان های هوشمند تأثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی دارند و همچنین کنترل کاربر را بر تمام اجزای ساختمان افزایش می دهند. یک خانه هوشمند به کاربر اجازه می دهد همه چیز را از راه دور در ساختمان کنترل کند. علاوه بر این با استفاده از سیستم های هوشمند، مصرف انرژی کاهش می یابد و بنابراین هزینه های فعلی انرژی کاهش می یابد و از تخریب و آلودگی محیط زیست جلوگیری می شود. نظارت مداوم و افزایش امنیت، افزایش ارزش افزوده ساختمان و ملک از دیگر ویژگی های خانه هوشمند است